Wat is judo?

Judo (de zachte weg) is een sport die lichaam en geest traint.
Tijdens wedstrijden wordt rekening gehouden met leeftijd, gewicht en geslacht, maar op een training wordt met iedereen getraind en gekampt. Op deze manier kan iedereen voldoende oefenen. Het bevordert ook het gevoel van “samen werken om een doel te bereiken”.

Judo ontstond in Japan uit een andere bekende gevechtssport: Jiu-jutsi.
De ontwikkelaar-stichter, Jigoro Kano, was een intelligente student economie en politieke wetenschappen die het later tot hoogleraar en lid van het IOC schopte.

Vanuit zijn minder positieve ervaringen met behoorlijk gewelddadige gevechtssporten ontwikkelde hij een verdedigingssport waarin efficiëntie en de mogelijkheid tot kampen zonder letsel centraal stonden . Daarvoor vertrok Kano steeds vanuit twee basisprincipes die nog steeds centraal staan in Judo: Seiryoku Zenyo en Jita Kyou.

Seiryoku Zenyo (maximale efficiëntie) kan worden toegepast op alle soorten activiteiten en het betekent het volledig inzetten van de fysieke en spirituele energie om een bepaald doel te bereiken. In judo is dit het principe waarop aanval en verdediging zijn gebaseerd. Energie op de meest efficiënte manier gebruiken is één van de centrale leerstellingen in het judo, maar is dus evengoed van belang voor andere doelen die men in het leven wil bereiken.

Jita Kyou (algemeen welzijn door wederzijdse hulp) houdt in dat door elkaar te helpen en onzelfzuchtig te handelen, de ganse groep harmonieus en als een eenheid gaat opereren. Zo kan ook de groep zijn energie maximaal benutten.

Respect, harmonie tussen geest en lichaam, controle en oefenen. Dit maakt judo tot een ideale sport voor jong en oud, aangezien de geestelijke en fysieke voordelen ook in het dagelijkse leven kunnen gebruikt worden.

Videofragment Jigoro Kano

In deze video zien we Jigoro Kano een serie van werptechnieken demonstreren die geënt zijn op jiu-jitsu, wat de basis vormde voor Kodokan-judo. De typische werptechnieken waar judo voor gekend is stammen af van oude samouraitechnieken.

Efficiëntie en gebruik van de kracht van de tegenstander werden door Kano als de grote voordelen voorgesteld.

Fysieke voordelen van judo

Judo oefent je spieren, en niet enkel degene die je ziet qua vormspanning. Zowel volwassenen als kinderen ondervinden de positieve effecten op spier-en beendergestel.

Naast je spieren oefen je ook je motorische vaardigheden, dit wil zeggen, je brein wordt uitgedaagd om bewegingen nauwgezet en correct uit te voeren. De verschillende technieken vereisen uiteraard vaardigheid die bekomen wordt door training en volharding, maar tonen de pure schoonheid van judo: een kleine aanpassing kan ervoor zorgen dat je een zwaardere tegenstander toch zonder moeite kan werpen.

Mentale voordelen van judo

Tenslotte train je ook je geest. In judo moet je respect hebben.

Respect voor de trainers, voor je mede-judoka’s, voor de tatami (de mat) en de dojo (de trainingszaal). Geen driftkikkers of zuurpruimen, judo is bijna filosofisch: je moet willen beter doen, op alle vlakken. Judo als unieke gevechtssport is de ideale sport om zelfvertrouwen te stimuleren bij kinderen en volwassenen.

JUDO DRAAIT OM RESPECT VOOR JEZELF EN DE ANDEREN

Bij Judoclub Geetbets proberen we deze gedachte vast te houden. Onze judostijl is de gangbare Kodokanvorm en onze club is aangesloten bij de Vlaamse Judo Federatie (VJF) en zodoende bij de Koninklijke Belgische JudoBond (KBJB). Deze officieel erkende organisaties vallen op hun beurt onder de Europese Judo-Unie (EJU) en de Internationale JudoFederatie (IJF).

Onze club bestaat meer dan 45 jaar en zowel kinderen,jongeren, volwassenen en veteranen kunnen er terecht voor een aangepaste training. Judoclub Geetbets is een lokale club, en alhoewel wij wedstrijden meedoen en organiseren is dit niet het enige doel en vergeten wij de basiswaarden niet.

Zin om eens te komen kijken?