Op zondag 7 mei heeft, althans voor onze club, het laatste tornooi voor U11 en U13 in Koersel plaats gevonden.
Met liefst 14 judoka’s zijn we daar gaan kampen. Een succes. Niet deelnemen is immers altijd verloren.
De collectieve prestatie was minder dan wij gewoon zijn. Op de 37 wedstrijden die onze judoka’s betwist hebben, wonnen we er 16.
In het algemeen winnen we meer wedstrijden. We zijn immers een competitieclub met een geschiedenis van eigen judoka’s die het tot op nationaal niveau waarmaken.
Individueel zagen we mooie wedstrijden tegen geduchte tegenstaanders. Wedstrijden die we soms wonnen, maar ook verloren. Dat is niet erg. Van verloren wedstrijden kan je immers leren.
De vraag  “Wat moet ik doen om beter te worden als judoka” moet iedere verliezer zich stellen. Een winnaar stelt zich die vraag niet. Een verliezer hoort zich die vraag wel te stellen om een winnaar te worden.

Een voorbeeld daarvan is onze Matthias Casse. Hij heeft vandaag zilver behaald op de wereldkampioenschappen  in Doha . In een voorafgaand tornooi te Parijs ging hij er al vroeg uit. Daarover zegt hij het volgende ” in Parijs stond ik te ontspannen op de mat, als ik niet hard en scherp vecht vanaf de eerste wedstrijd, dan wordt dit afgestraft. Je moet mentaal in the zone (gefocust) zijn en niet te los.“.
Wij zijn geen professionele judoka’s, maar hetzelfde principe is van kracht voor iedere wedstrijd vanaf U9 tot….

Toch een dikke proficiat aan Elin, Hanne, Filiz, Phobe, Fleur, Bert, Wolf, Ferre, Tjieu, Yuan, Bram, Loïc, Robbe en Nand voor hun inzet.