Droom wordt werkelijkheid: Sid Matheus en Ilkay Bogaert zorgen voor een Betse finale op Belgisch kampioenschap judo!

We hebben in het verleden al een aantal judoka’s van ons clubke op het Belgisch podium zien staan. Vorig jaar haalde Yelco Borgers nog zilver op het BK. Dit jaar leverden Sid Matheus en Ilkay Bogaert een ronduit unieke prestatie. Nummer 1 en 2 worden op een Belgisch kampioenschap, dit in dezelfde leeftijdsgroep en in dezelfde gewichtsklasse(U15,-55kg). Een droom komt uit!

Op de Dutch Open een maand geleden besliste Sid om een gewichtscategorie hoger te vechten, van de -50kg naar de -55kg. In deze gewichtscategorie kon hij op volle kracht vechten zonder te moeten aftrainen, een gezonde beslissing als opgroeiend atleet. Omdat Ilkay Bogaert al een tijdje in deze categorie vocht betekende dit voor onze club dat we twee toppers, die het allebei in zich hebben om Belgisch kampioen te worden, in éénzelfde categorie vochten.  Maar in het leven kan je best het altijd op een positieve manier de dingen bekijken, dat maakt het een stuk makkelijker: Sid en Ilkay konden elkaar stimuleren om het beste uit zichzelf te halen, en dat deden ze op fantastische wijze!

Eerst stonden ze allebei in de finale van het provinciaal kampioenschap dat Ilkay won. Daarna stonden ze allebei in de finale van het Vlaams kampioenschap, dat Sid won. Ze vochten in januari allebei een prachtig parcours op het internationaal tornooi “Dutch Open” waar Sid won en Ilkay 4de werd. Vandaag konden ze de kers op de taart zetten door er vol voor te gaan en om op die manier ook op dit BK te schitteren. Ze waren er alvast klaar voor!

Omdat ze 1ste en 2de waren op het Vlaams kampioenschap konden ze elkaar alleen treffen in de finale dus dat zat goed. Natuurlijk moet je dan wel de finale bereiken.  Op een BK vechten slechts de 8 beste judoka’s(4 Walen, 4 Vlamingen) van België tegen elkaar, dus als je twee wedstrijden wint zit je in de finale. Sid moest in zijn eerste wedstrijd tegen Asael Banyamoli van JC Jambes. Na een aftastingsronde ging Sid over tot de aanval en scoorde met een verrassende worp zijn eerste ippon van de dag, opdracht volbracht. Ilkay vocht zijn eerste kamp tegen Fabien Bouvier van JC Sambreville. Ilkay stond op scherp en viel na 10 seconden een zeer snelle ippon-seoi-nage aan, hier had zijn tegenstander geen verhaal tegen, ippon, opdracht volbracht! Beide mannen zaten dus in de halve finale, so far so good. Sid moest nu tegen de zilveren medaille van de Walen Ben Drooghaag. Sid was gefocust en had een goed plan tegen de boomlange sterke Waal. Met twee prachtige worpen, éénmaal waza-ari en de tweede keer ippon vocht hij zich als eerste een weg naar de gedroomde finale! Ilkay moest tegen Abdul Mutaliyev van JC Oostende. Ook met Ilkay was vooraf een tactisch plan besproken en hij voerde dit haarfijn uit. In de helft van de kamp kwam Abdul zijn gevreesde ippon op twee knieën in.  Ilkay was hier echter op voorbereid en counterde magistraal: ippon en ook Ilkay kon zich voorbereiden op de finale!

Het is vlug gezegd maar niet vlug gedaan: vecht je maar naar de finale op het BK. Maar de uitstekende voorbereidingsperiode, de motivatie en de wil om te winnen van onze twee Betse fighters zorgde voor een Betse Belgische finale: het werk van coach Wim zat erop. Sid en Ilkay kennen elkaar door en door op de tatami. Toch werd de finale een mooie kamp om te volgen met van beide kanten knap judo en promotie voor onze mooie sport. Na een kumikata ronde kwamen beide judoka’s op dreef. Iets voor halfweg viel Sid aan, Ilkay wilde counteren maar Sid plaatse vliegensvlug zijn been ertussen en wierp zo Ilkay. Hiermee scoorde Sid zijn derde ippon van de dag en met dit perfect rapport kroonde hij zich meteen tot Belgisch kampioen judo! Waar een winnaar is, is ook een verliezer, en dat doet pijn deze keer. Want ook Ilkay is een echte winnaar en verdiende de titel, maar spijtig genoeg kan er maar ééntje winnen. Maar na Heleen Sempels en Ruth Vanherwegen een vijftiental jaar geleden hebben we terug een Belgisch kampioen en dat is Sid Matheus!

We willen graag onze sterke lichting judoka’s tussen 14 en 17 jaar (onder andere Yoren Borgers, Yelco Borgers, Xander Hupko, Esly Neyens, Bram Rediers, Ilkay Bogaert en Sid Matheus) motiveren om vaak te komen trainen en om elkaar positief te stimuleren. Niet alleen op maar ook naast de training. Zo alleen, met respect voor wie je bent, kan je blijven groeien als judoka maar nog belangrijker, als mens!