Op het tornooi Bérke Bemelmans te Dilsen met de ongebruikelijke leeftijdscatagorieën U14 en U17 haalden onze Betse fighters uit met technisch verfijnd judo.

Iedereen (8 stuks) behaalde dan ook een podiumplaats, en het is niet dat ze er niet hebben moeten voor vechten.

U14 judoka’s

Ariane Marcelis, voor de eerste keer kadet, won met twee verschillende technieken haar twee verschillende tegenstandsters. Dit leverde een haar eerste tornooizege op. Antje Jordens is nu tweedejaars kadet. Zij zegevierde vier maal op rij en won uiteraard zo het tornooi, knappe prestatie Antje. Het slechte nieuws is dat ze zich in de laatste wedstrijd kwetste aan de knie, resultaat na opname via spoed gerokken ligamenten. Hopelijk geraakt ze klaar voor het provinciaal kampioenschap einde januari. De laatste jaren misten we al telkens onze grootste kanshebbers voor een Belgisch podium. Het zou jammer zijn. Amelie Vanderborght won en verloor één wedstrijd, zij werd hiermee tweede in een poule van drie. Hanne Wijnants won twee kampen met degelijk judo. 1 keer verloor ze met uitsluiting door beentje pakken, jammer. Eén keer verloor ze, na toch wel knap weerwerk tegen Dierickx van Andrimont. Een derde plaats voor Hanne.

U17 judoka’s

Hanna Petré vocht voor de eerste keer bij de beloften mee. Na een eerste ietwat mindere kamp met toch nog winst, won ze ook haar tweede kamp knap met verwurging, het recept was de variatie van okuri-eri-jime, een almaar belangrijker wordende ne-waza techniek. Haar derde kamp verloor ze omdat ze iets te risicovol aanzette in ne-waza en haarzelf in houdgreep rolde, toch moest ze dit doen op dat moment. Dit gebeurd nu soms een keertje met judoka’s die iets willen laten zien. Jordy Stoffels en Laurence Beelen kampten allebei in een drukke -60kg reeks. Laurence Beelen won tweemaal met knappe ippons (1 keer tegen Huysmans van Leopoldsburg) en kwam zo verdiend in de finale. Het werd één van de betere finales van het tornooi met attractief judo. Laurens moest na een mooie kamp meerdere erkennen in zijn tegenstander. Jordy won een keer maar verloor zijn tweede wedstrijd, dus herkansingen voor Jordy. Jordy is nog niet zo lang terug aan het judoën maar zijn technieken rechtstaand zitten goed. Beenvegen, counters, moroté op 2 knieën, tomoe-nage, hij heeft een breed gamma van mogelijkheden. In de herkansingen won hij 3 kampen op rij en wer hiermee oververdiend derde. Brent Poels vocht voor de eerste keer bij de beloften. Technisch steekt hij boven de andere judoka’s uit, zijn fysiek en kracht kunnen nog verbeteren na zijn lange revalidatie. Hij won een wedstrijd en verloor daarna tegen Parren. Voor de derde plaats (tegen een 1ste dan) haalde Brent zijn sumi-gaeschi uit de kast. Een schitterend vol punt!

Goed getraind!

Dit tornooi is een weerspiegeling van het niveau van inzet op training van onze judoka’s. Er word met aandacht en inzet getraind op dinsdag, donderdag en zaterdag. Het resultaat is een vriendenkring van judoka’s die technisch judoën. Een schitterende manier om het jaar competitief dan toch, te eindigen.

Prettige Kerstdagen voor iedereen en tot op de stage!