Op de Vlaams Brabantse jeugdkampioenschappen te Zaventem op 4 februari 2017 deden 5 Betse fighters hun best om zich te plaatsen voor het Vlaams kampioenschap volgende week in Tielt. Dit waren Hanna en Febe Petré, Aymerick Henin, Hanne Wijnants en Brent Poels.

Febe begon aan haar tweede tornooi als U15 judoka. Ze zat in een poule van 5 en moest dus viermaal groeten. Haar eerste wedstrijd deed ze een tactische fout en werd gecounterd en vervolgens in houdgreep genomen. Maar de volgende drie kampen won Febe overtuigend met goed judo. Tweemaal uchi-mata en een houdgreep zorgde ervoor dat ze de tweede plaats kon binnenhalen, goed gedaan Febe. Haar zus Hanna deed het nog net iets beter. in een poule van vier kon Hanna alle kampen winnen. Tweemaal met sankaku. Hanna komt van ver terug na haar ernstige kwetsuur vorig jaar maar ze stond opvallend fris te judoën. Eerstejaars U18 Hanne Wijnants won haar eerste kamp maar verloor dan tweemaal. Zo eindigt Hanne op de meest ongelukkige vierde plaats, dus net niet geplaatst voor het Vlaams kampioenschap volgende week.

Brent Poels had goed afgetraind naar de -66 kg klasse. Zijn eerste twee kampen won Brent met doordacht judo. In zijn derde kamp (de halve finale) moest hij tegen een goed judoka uit Nijdrop-Opwijk. De kamp verliep gelijkopgaand zodat de “golden score” zou uitmaken wie naar de finale kon. Brent hield zijn kopke erbij en bleef het tactisch goed doen. Op gegeven moment nam zijn opponent Brent in de mouw en die kreeg hiervoor de daarvoor voorgeschreven shido. Brent gelukkig en naar de finale! In die finale moest hij tegen een judoka die aan de andere kant van de poule iedereen netjes op de rug neer plantte. Brent begon echter onvervaard, opbouwend en met een goede kumikata. Brent was blijkbaar niet zinnens om de eerste plaats en de daarbij horende provinciale titel cadeau weg te geven. Na een dikke minuut kwam Brent één van zijn specials, uchi-mata gevolgd door sumi-gaeshi in (deze keer met controle en contact in tegenstelling tot twee weken geleden op de Vlaamse scholenkampioenschappen). Meteen was de mooiste ippon die we gezien hadden op het tornooi was een feit. Dus ook Brent rijfde de provinciale titel binnen.

Volgende week gaan we met vier judoka’s fighten in Tielt waar de Vlaamse jeugdkampioenschappen dit jaar doorgaan. Zij gaan er kampen tegen de andere podia van de vier andere Vlaamse provincies, Limburg, Antwerpen, West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen. Onze judoka’s beloofden om zich deze week goed te verzorgen. We duimen alvast voor hen.

Toch nog even vermelden dat op de avondtraining Febe Petré en Aymerick Henin allebei de blauwe gordel behaalden. Ook hiervoor een welgemeende proficiat!

Onze drie kampioenen, Brent, Aymerick en Hanna.

Alle vijf netjes op een rijtje geposeerd.

Febe ontvangt trots en goedgezind haar eerste officiële medaille.

Als ze wat ouder waren kregen ze allemaal een tripel trezeke 🙂