De eerste drie maanden van het seizoen 2015-2016 zitten er op. Tijd voor een overzicht van de prestaties van onze wedstrijdjudoka’s.

Laurens Beelen en Wouter Marcoen trokken het seizoen op gang tijdens de eerste shiai in september. Voor Laurens een kennismaking, waarvan hij later de vruchten zou plukken. Wouter raasde door zijn reeks om met vier overwinningen op rij- en vier punten – naar huis te gaan.

Mannenploeg 2015! Tielt callant cup

September

Nog in september zorgde Ariane Marcelis er in Herne in haar ééntje voor dat onze miniemenploeg
brons behaalde in het provinciale interclubcriterium.
Tijdens hetzelfde weekend was ons meisjeskwartet Hanne Wijnants, Hanna Petré, Antje Jordens en Amelie Vanderborght aan de slag op het gerenommeerde tornooi ‘Pot van Olen‘. Tussen al het Vlaams, Waals en Nederlands talent kwam het er vooral op aan wedstrijdervaring op te doen. Een gewonnen wedstrijd (Antje) tussendoor was een welgekomen surplus.

Oktober

Idem eind oktober in de Flanders Cup in Lommel waar enkel VJF-geselecteerden het mogen opnemen tegen de beste Belgen en een pak buitenlanders. Hanne, Hanna en Antje mochten sowieso meedoen, terwijl Brent Poels via een wildcard na bijna 10 maanden revalidatie en amper 4 weken training terug de mat op kon. Brent verraste iedereen met poulewinst tegen een Schot en een Nederlander. In de volgende ronde moest Brent dan wel de overwinning laten aan een sterke Zwitser. Maar wat een rentree van Brent!!

November

In november waren er dan de interclubwedstrijden. Traditioneel een eerste hoogtepunt van het seizoen waar elk jaar naar toe geleefd wordt. Dat was dit jaar niet het geval voor onze damesploeg.
Nadat de inschrijvingen afgesloten waren, lieten drie van onze vaste pionnen weten dat ze, wegens andere prioriteiten, niet konden meedoen… Gebrek aan focus, motivatie, planning,..? Alleszins een domper voor de club en toch ook een serieuze financiële kost, want een forfait in de interclub kost geld.
Gelukkig konden we ons optrekken aan het enthousiasme van onze mannenploeg. Onder aanvoering van onze 2 good ‘oldies’ Axel Suetens en Gunther Trekels, trokken onze youngsters Laurens Beelen, Dries Sempels, Glenn Degros, Eppo Grouwels, Arne Motmans, Wouter Marcoen en Jordy Stoffels, meer dan behoorlijk hun streng. Axel en Eppo namen om beurt de zwaarste categorie voor hun rekening en zorgden daar voor belangrijke punten. In de lichtste categorie bleek Laurens de revelatie met op de eerste wedstrijddag liefst drie individuele overwinningen. Maatje Jordy dan weer kon zijn geluk niet op na een mooie overwinning, eveneens in -60. Gunther was al voor de aanvang van de wedstrijden zeker van één overwinning: in de twee maanden voor de interclub slaagde hij er in liefst 14 kg te vermageren en alzo in de -66 aan te treden. Bij Gunther alleszins geen gebrek aan focus, motivatie en planning. Zijn gewonnen weddenschap tegen een ongelovig bestuurslid zal hij eerstdaags verzilveren via een traktatie aan zijn teamgenoten. Glenn Degros, die er net niet in slaagde onder de 66 kg te blijven, diende dan noodgedwongen uit te wijken naar de voor hem te zware reeks -73. Arne zat in hetzelfde schuitje: iets te zwaar voor -73 en dus naar -81. Alhoewel de explosiviteit wat weg is bij Arne, kon hij toch een mooie overwinning optekenen en ei zo na een tweede. Dries, 72 kg, deed wat van hem verwacht werd en won al zijn wedstrijden in -73 . Zijn tegenstander in -90 was echt te zwaar voor Dries. Wouter, één van onze sterkste judoka’s, won ondanks rugproblemen, toch 4 van zijn 6 wedstrijden. Proficiat boys!!

Leuke wedstrijden, mooie overwinningen en een prima groepssfeer. Dat belooft voor de volgende interclub.