zaterdag 11 februari

Goud voor Sid Mattheus en zilver voor Ilkay Bogaert op Vlaamse judokampioenschappen U15 te Ingelmunster!

Ilkay Bogaert, Sid Mattheus en Sander Hupko vochten op zaterdag 11 februari op de Vlaamse judokampioenschappen te Ingelmunster.

Ilkay Bogaert en Sid Mattheus maakten hun favorietenrol waar! Allebei werden ze vrijgeloot in de eerste ronde.  Daarna wonnen ze beiden maar liefst drie keer op rij. Voor Sid was zijn eerste kamp tegen de sterke Abdul Mutaliyev van JC Oostende een nagelbijter. Pas in de golden score kon Sid de bovenhand nemen en won met karakterjudo. Zijn twee volgende kampen, de kwartfinale en de halve finale won hij met degelijk technisch judo. Opnieuw stond Sid in de finale. Ilkay Bogaert won zijn eerste twee kampen met mooie worpen. In de halve finale moest hij tegen een goed judoka namelijk David Katchatourian van JC International. De kamp startte gelijkopgaand maar langzaam maar zeker nam Ilkay de bovenhand. Hij verzilverde dit met een mooie score in de “golden score” na de reguliere kamptijd. Zo belandde ook onze tweede judoka in de finale van de -55kg reeks U15, een unicum! In die finale tussen onze twee Betse fighters verliep de strijd zoals altijd evenwaardig. In de laatste minuut scoorde Sid echter mooi waza-ari met een counter. Deze achterstand kon Ilkay niet meer ophalen. Op de provinciale kampioenschappen vorige week versloeg Ilkay Sid, nu was het net omgedraaid. Dus goud en zilver voor onze twee kampioenen op de Vlaamse judokampioenschappen en allebei geplaatst voor het Belgisch kampioenschap volgende week in Tielt. Hopelijk komen er ook volgende week medailles op dit BK waar de 8 beste Belgische judoka’s het per reeks tegen elkaar opnemen.

Voor Xander Hupko waren het zijn eerste competitiewedstrijden, en dit in de -66kg reeks. Hij deed het heel goed voor een eerste keer! Hij vocht twee keer voor wat hij waard was maar een gebrek aan ervaring, hoe kan het ook anders, deed hem twee keer struikelen. Goed gedaan Sander!

zondag 12 februari

Op zondag 12 februari waren Adam Tangiev en Yelco Borgers aan de beurt bij de U18 judoka’s.

Eerstejaars U18 Yelco deed het heel goed. Hij won zijn eerste kamp met ippon-seoio-nage. Zijn tweede kamp verloor hij nipt.  Yelco mag herkansen want zij tegenstander zit in de halve finale.  Zijn eerste herkansingswedstrijd wint hij mooi. Ook zijn tweede herkansingswedstijd wint Yelco. Nu mag hij voor het brons vechten. Na een felle kamp geraakt Yelco op de grond in een moeilijke situatie. Hij moet zijn arm vrijgeven en daarbij draait hij zich in een juji-gatame waardoor hij moet afkloppen. Net geen bronzen plak voor Yelco, echt jammer, het zou knap geweest zijn om als eerstejaars U18 door te stoten naar het Belgisch kampioenschap.

Adam verliest zijn eerste kamp. Maar ook Adam mag herkansen, degene waar hij van verloor haalt ook de halve finale. Zijn eerste herkansing wint hij bijzonder knap met een linkse o-goshi overname. Zijn tweede herkansing verliest Adam. Na een harai-goshi van zijn tegenstander wil Adam counteren, maar het been van zijn tegenstander zit achter Adams steunbeen. Laat nu dat juist de situatie zijn dat je je counter beter vroegtijdig afbreekt. Dit doet Adam niet en daardoor valt zijn tegenstander fel op hem. Ze hebben Adam moeten afdragen met de draagberrie, gelukkig viel de schade mee, na een kwartiertje kon hij de roodkruisstand verlaten.

De eindbalans voor deze Vlaamse jeugdjudokampioenschappen is echter positief. Er werd vandaag nog nagepraat over de Betse finale gisteren tussen Ilkay en Sid. En onze Yelco die als eerstejaars verliest voor het brons. Goed gedaan jongens!