Brent Poels, Americk Henin en Febe en Hanna Petré hebben zich niet kunnen plaatsen voor het Belgisch kampioenschap dat volgende week in Herstal zal doorgaan.

Brent verloor zijn eerst kamp tegen Adashev Kagamanov van Koksijde, een steengoed judoka. Toch verliep de kamp gelijkopgaand, Brent weerde zich goed maar lag net iets onder in de kumikata. Hierdoor raakte hij na twee minuten in de problemen in ne-waza, Kagamanov nam mooi over op de grond en maakte het af. Deze mooie judoka werd later nog kampioen van Vlaanderen. In de herkansingen verloor Brent dan tegen Jitse Van den Herrewegen, die later dan weer derde werd in deze sterke reeks. Dat Hanna Petré hier aanwezig was was al een overwinning op zich. Hanna kwetste zich vorig jaar nog ernstig en onderging een lange revalidatie. Op dit VK kwam ze dan ook 3 kilogram spieren, judoritme en kracht tekort om te kunnen winnen. Americk Henin vocht na drie jaar zijn eerste echte kamp. Door dit gebrek aan wedstrijdritme viel de sterke Betsenaar te onbesuisd aan. Zijn tegenstanders namen dit geschenk in dank aan en trakteerden Aymerick twee keer  met een stevige counter. Febe Petré was de hele week ziek geweest. Toch wou Febe kost wat kost op de tatami staan. Ze vocht twee keer voor wat ze waard was. Doch na één dikke minuut was de kracht en precisie weg en moest ze telkens het onderspit delven. Toch was de dag nuttig voor Febe die ervaring opdeed en nu weet hoe het er aan toe gaat bij de U15. Volgend jaar zijn zowel Brent als Hanna als Febe laatste jaars in hun reeks, we verwachten goede resultaten. Ze zijn gemotiveerd uit deze kampioenschappen gekomen. In overleg met de trainer werd er afgesproken wat er nodig is om volgend jaar te kunnen presteren op de kampioenschappen. Een zaak staat als een paal boven water: doetjes zijn op training of wedstrijd lost niets op. We kunnen volgend jaar misschien ook terug op Antje Jordens rekenen die terug aan het trainen is na haar kruisbanden kwetsuur. Ook voor haar zal het knokken zijn om terug naar haar vroegere vormpijl te groeien. No pain, no gain!