Proficiat aan iedereen

Zonder Hanne Wijnants en Sita Trekels stonden we met zes judoka’s op de tatami op het VK jeugd te Dendermonde.

1ste jaars U18 Brent Poels verloor zijn eerste match en mocht niet herkansen omdat diegene waarvan hij verloor de volgende wedstrijd een zekere winstmatch nog uit handen gaf in de laatste fase van die kamp. Revanche volgend jaar Brent. Melissa Poels U21 vocht tweemaal. Telkens haalde ze een goed niveau. Maar ze liep, net als broertje Brent, te hard mee in een ippon-seoi-nage. Hanna Petré, ook 1ste jaars U18 was haar eerste kamp vrijgeloot, haar tweede kamp won ze mooi. In de halve finale verliest ze van Deckers. Omdat ze reeds in de halve finale stond mocht ze onmiddellijk vechten voor de derde plaats. Hanne valt in deze wedstrijd iets te vlug aan met te weinig voorbereiding en dit word door haar tegenstreefster in dank aanvaard met een houdgreep. Juist naast een podium is altijd de slechtste plaats op een Vlaams kampioenschap.

Dat Antje Jordens meevecht op deze kampioenschappen mag je een half wonder noemen. In haar winsttornooi in Dilsen eind vorig jaar kwetste ze zich immers aan de ligamenten van de knie. Haar kniekwetsuur was net op tijd hersteld voor het PK te Zaventem. Doch zelfs in de laatste weken kreeg ze regelmatig een pijnscheut en kon ze maar matig meetrainen. Antje won twee kampen en verloor twee kampen. De kampen dat ze verloor, de laatste kamp was trouwens voor de derde plaats, was door een gebrek aan judoconditie. Ze was technisch qua kracht de betere judoka in deze -57kg reeks. 1ste jaars U15 Ariane Marcelis won een slopende eerste kamp. Haar tweede kamp verloor ze omdat de scheids een zekere yuko van Ariane niet opgemerkt had. Dit “worst case scenario” herhaalt zich in haar laatste kamp! Daar moet Ariane vechten tegen de latere kampioen, zij moet winnen om het podium te kunnen halen omdat het meisje waar ze van won ook reeds 1x gewonnen had en dit met ippon. Ariane vecht een berekamp tegen dit meisje. Ze krijgt een aantal strafpunten omdat ze aanvalt zonder vast te pakken. Maar in de laatse fase van de kamp gaat ze voluit! Ze komt harai-goshi in en gaat na blokkage van haar tegenstreefster knap over naar ko-utchi-gari, resulterend in een yuko. Maar de scheidrechters geven deze niet, waarschijnlijk omdat Ariane de wedstrijd onderlag in kumikata. Onrechtvaardig voor een leeggestreden Ariane. Je hebt echt alles gegeven Ariane, je inzet en doorzettingsvermogen was groot! Amelie Vanderborght verloor haar 1ste kamp, won haar tweede kamp in de herkansing. In haar derde kamp laat ze zich even in haar nek pakken en word hierdoor geworpen met harai-goschi.

Onze judoka’s hebben zich kranig geweerd en alles uit de kast gehaald. Dit jaar zitten we met een aantal fighters die zich net niet plaatsen, steeds de ondankbaarste plaats voor een tornooi te eindigen. Toch een welverdiende proficiat aan allen.

Herinnering aan krachtoefeningen

Toch even eraan herinneren dat al diegenen die naast de drie wekelijkse judotraingen thuis willen lopen met daarna wat krachtoefeningen, een schema kunnen krijgen bij meester Wim. Iedereen die (een heel jaar) tweemaal per week loopt-pompt-situpt naast de judotrainingen plaatst zich voor het BK, daar zijn we quasi zeker van. Je word er zo lichtvoetig en sterk van zodat je een mentale boost krijgt waardoor je zelfvertrouwen groeit. Wie gaat de uitdaging aan om in alle weersomstandigheden en zonder excusus dit schema te volgen gedurende het volgend jaar? Het schema is vanaf nu uitgebreider met een controlesysteem, via email, zodat de trainer op de hoogte blijft van de evolutie van de trainingen.

No pain no gain!