Op zaterdag 17 december vond er in Sint Lambrechts Woluwe(Brussel) een U15 tornooi plaats waaraan Sid Mattheus en Ilkay Bogaert deelnamen. Yoren en Yelco Borgers waren ook ingeschreven maar ze werden broederlijk getroffen door ziekte en moesten annuleren.

Ilkay moest 3x winnen indien hij de finale wilde bereiken. Zijn eerste kamp won hij mooi met ippon. De twee andere kampen waren op het scherp van de snee maar toch kon Ilkay ook hier het laken, hetzij met  veel overgave,  naar zich toe trekken. De finale(kamp 4) tegen een sterke Waal verliep gelijkopgaand. Uiteindelijk verloor Ilkay deze finale met een derde, fatale strafpunt, wegens “te weinig aanvallen”. Het verminderen van het oplopen van strafpunten is een werkpunt voor onze Ilkay. Toch een knappe tweede plaats voor hem. Well done!

Sid Mattheus moest, net als Ilkay, driemaal winnen wilde hij de finale bereiken. Zijn eerste kamp won hij met sumi-gaeshi. Zijn tweede wedstrijd tegen een sterk Armeens judoka was zwaarbevochten. Maar Sid won uiteindelijk ook deze wedstrijd met uchi-mata. Fijn dat Sid die techniek terug uit de kast haaldeJ. In de halve finale won hij knap met twee drop seoi-nage’s. De finale dan!  Allweer tegen een sterk judoka van Armeense afkomst, werd een thriller van formaat die 8 minuten duurde! Het was pas in de 5de minuut van de golden score, toen beide judoka’s aan het einde van hun krachten waren, dat Sid op karakter won omdat zijn moegestreden opponent zijn derde strafpunt moest incasseren. Proficiat Sid!

Het werd een lange dag in Brussel. De Brusselse organisatoren zijn niet gehaast in de organisatie van hun tornooi, maar het moet wel gezegd worden dat we super vriendelijk ontvangen werden in Woluwe. Ondanks de drukte werden alle vragen en voorstellen rustig beantwoord en opgelost! Om 21 uur kwamen we thuis, nu konden Sid en Ilkay beginnen met leren. Ja, ook dat is een deel van het leven van een sporter die vooruit wil!