Op zondag trokken onze vijf wedstrijd judoka’s, Ilkay Bogaert, Sid Mattheus, Yoran Borgers, Yelco Borgers en Adam Tangiev naar oud-Geleen voor het altijd zware tornooi in Nederland.

Voormiddag vochten Ilkay, Sid, Yoren en Yelco in de U12 reeks. Onze judoka’s hebben wel wat moeite met de andere regels in Nederland, toch deden ze het heel goed. Yelco Borgers verloor zijn eerste kamp, hij wierp zijn tegenstander wel twee keer maar de scheids verkoos om telkens Yelco terecht te wijzen voor een fout. Hij won daarna zeer sterk zijn tweede kamp en won daarna op overtuigende wijze zijn herkansingswedstrijd voor de derde plaats. Knap werk Yelco. Sid Mattheus verloor zijn eerste kamp in een poule van 18 deelnemers tegen de latere winnaar. Daarna komt sterke Sid onder stoom en wint hij drie herkansingswedstrijden op rij! In de kamp voor de derde plaats moest hij net de duimen leggen tegen een Duits judoka. Top gevochten Sidje! Yoren Borgers won mooi zijn eerste kamp, verloor zijn tweede kamp, won heel zuiver zijn eerste herkansing en moest toen voor de derde plaats tegen een Hollands judoka vechten. De kamp voderde terwijl Yoren steeds aanviel. Daarom bedacht de Nederlandse scheids Yoren maar met een shido met nog 10″ te gaan. Zo verloor Yoren alsnog op beslissing. Ilkay Bogaert won zijn eerste kamp met waza-ari. Zijn twee volgende kampen kon Ilkay niet winnen. Maar hij lag in die kampen allebei zeker niet onder maar ook Ilkay had wat last van de andere regels in Nederland.

Adam Tangiev kwam namiddag aan de bak. Het beloofde een moeilijke namiddag te worden in de U15 reeks, Adam is 12 jaar en moest kampen tegen twee jaar oudere judoka’s. In de eerste ronde is Adam vrijgeloot. In de tweede ronde vecht hij al onmiddellijk tegen een heel sterk judoka. Adam weert zich kranig in de harde kamp en pakt halfweg de kamp vliegensvlug uit met o-goschi en dat levert hem waza-ari op. Op het eind van de kamp werpt Adam zijn tegenstander nog met ippon-seoi-nage en krijgt ook hier een toch wel gevleide waza-ari voor, zijn eerste kamp kan hij dus winnen das al goed. In de derde ronde en halve finale ging de eerste minuut gelijk opgaand. Daarna scoorde Adam alweer twee waza-ari’s rechtstaand en zo geraakt hij in zijn eerste tornooi U15 direct in de finale. Tegen een sterke Nederlander hadden we afgesproken om zijn tegenstander niet in de wedstrijd te laten komen. Adam deed dit dan ook, na seconde 30 wierp hij zijn tegenstander en kreeg hier waza-ari voor, de scheidsrechter zei niet matté en de Nederlander stond nog maar net recht of Adam wierp zijn tegenstander opnieuw zuiver deze keer met links o-goshi. Meteen zijn eerste tornooizege!

Onze vier U12 fighters ontspannen na de inspanningen!

Er is nog plaats voor nieuwe kinderen die willen judo doen, kom gerust een kijkje nemen!