Op zaterdag en zondag 14 en 15 januari 2023 namen Yoren Borgers, Yelco Borgers, Adam Tangiev in de U18 categorie en Ilkay Borgers en Sid Mattheus in de U15 categorie, aan het prestigieuze tornooi “Dutch Open”. Judoka’s komen van heinde en ver (heel europa, Vs…) om deel te nemen aan dit sterk bezette tornooi.

Op zaterdag vochten de U18 jongens. Yoren en Yelco, beiden net eerstejaars U18, deden hun best maar ze kwamen net iets te kort om een vuist te kunnen maken tegen hun vaak oudere tegenstanders. Ook Adam vocht verdienstelijk maar moest zich gewonnen geven tegen de te sterke buitenlandse judoka’s.

Zondag vochten onze U15 judoka’s. Ilkay Bogaert en Sid Mattheus waren dus aan de beurt, allebei in de -55kg categorie.  Na een eerste mooie overwinning moest Ilkay het opnemen tegen Sid Mattheus die de eerste ronde vrijgeloot was, dat was niet fijn voor de judoka’s en voor de club! Na een gelijkopgaande kamp won Sid door een strafpunt teveel van Ilkay. Zo zat Sid in de halve finale en werd Ilkay naar de herkansingen verwezen. Sid won zijn halve finale knap met ippon. 12 jaar na de overwinning van Yourig Mertens  voor onze club zat er nog eens een Betse judoka in de finale van de Dutch Open! Ilkay won ondertussen twee herkansingswedstrijden tegen een Zwitser en een Duitser en mocht dan voor het brons kampen tegen een heel sterke Duitser (Kiladze Lazare) die eigenlijk topfavoriet was in de reeks maar de halve finale door diving verloor. Ilkay vocht voor wat hij waard was maar ging er na een minuut over met links ipon-seoi-nage. Ilkay, die toch een knap tornooi achter de rug had, was (terecht) ontroostbaar. Toch maakte hij in de autorit naar huis al volop plannen om beter te worden. Thats the spirit!

Toch moest het orgelpunt nog komen. Sid vocht de finale tegen David Khatchatourian. Na twee minuten in een redelijk gesloten kamp, verzeilen beide judoka’s in grondwerk. Sid ligt boven maar zijn één been is nog omstrengeld. Eerst zet Sid zijn tegenstander goed vast van boven en hij duwt dan met zijn voet zijn omstrengelde been los, houdgreep! Sid laat nog even los maar begint dan opnieuw aan zijn houdgreep en dit keer zit zijn opponent goed, te goed vast, ippon! Sid Mattheus wint de Dutch Open. Fantastisch!