Inderdaad, Sid is op een schitterende wijze derde geworden op het laatste tornooi van de European Cup in Faro in de Algarve in Portugal. Met deze prestatie verzekert onze 17-jarige topsporter zich meteen van kwalificatie voor het Europees kampioenschap U18 op 29 en 30 juni in Gran Canaria! Dit is de eerste keer dat een Betserse judoka dit klaarspeelt voor een officieel EK. Hieronder een kort relaas van de manier waarop, want het was een bewogen parcours, dat is nog zacht uitgedrukt 😊.

In zijn eerste kamp vond Sid zijn ritme niet en plots, naar eigen zeggen, “ging het licht uit”. Hij verloor dan ook van de Fransman Mugneret. Sid was echt niet goed en moest onmiddellijk na de kamp overgeven. Maar de Franse judoka was niet de eerste de beste en stootte door naar de halve finale, gelukkig, want dit betekende dat Sid mocht herkansen. Ondertussen had Sid de kans gekregen om 1) te recupereren en 2) zich mentaal op te laden voor de herkansingen, want een vijfde plaats betekende dat hij zich zou plaatsen voor het EK. En dat was het doel.

De eerste herkansingswedstrijd was tegen Sergio Hernandez Moran (Spanje). Deze won Sid tactisch met hansoku-make voor zijn tegenstander. Daarna won hij zijn volgende kamp tegen de Italiaan Filippo Canter met een variant van kata-guruma: ippon. Vervolgens kwam hij de Est Alexei Kikas tegen, de nummer 9 van de wereld, notabene. Na een loodzware kamp kon een sterke Sid prachtig winnen. In zijn vierde herkansing moest hij tegen Amir Alikhanov, eveneens uit Estland. Een belangrijke kamp, want als hij deze won, was hij vijfde en geplaatst voor het EK. Dat deed Sid ook: hij wierp zijn tegenstander op het einde van de kamp. Het doel was gehaald, maar het sprookje kon nog mooier eindigen, want nu volgde de kamp om het brons, de derde plaats.

Daar trof hij de snelle Cristian Parisi (Italië). Het werd opnieuw een nagelbijter; de spanning was te snijden bij mama Barbara en papa Kim, die ook afgereisd waren naar Portugal om hun zoon te steunen. Het werd alweer een kamp op het scherp van de snee. Sid scoorde na twee minuten een waza-ari, of nee, yuko, want de hoekscheidsrechters corrigeerden. Maar goed, hij stond voor en dat is wat telt. Als er iets moeilijk is in wedstrijdjudo, dan is het wel een voorsprong verdedigen. Sid was het meest gemotiveerd en had zijn onvervalste winnaarsmentaliteit nodig om de voorsprong te behouden. Maar hij deed het en voilà: de derde plaats was binnen.

Judoclub Geetbets wenst Sid en zijn familie proficiat met deze knalprestatie. En, hoeft het nog gezegd: wat zijn we trots!

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This